ÅRSMØTE

Sak 1: Konstituering av årsmøtet

• Valg av møteleder
  • Valg av referent
  • Valg av to personer til å undertegne protokollen (referatet)

Sak 2: Årsberetning 2022

Styret har i 2022 bestått av:

VervNavnValgtPå valg
LederRolf Sjødal20222024
NestlederTor Erik Granum20212023
KassererTonje Robberstad20212023
StyremedlemArild Olsson20212023
StyremedlemDag Valla20222024
StyremedlemEinar Visnes20222024

Andre verv:

VervNavnValgtPå valg
RevisorFinn Leiang20222024
VararevisorArve Næss20222024
ValgkomitéFinn Leiang20222023
ValgkomitéPer Olav Roksvaag20222023

Øvrige bridgeverv:

• Simon Bjørnstad er kasserer for kretsstyret i Østfold og Follo krets.
  • Elisabeth Græsholt Sjødal er styremedlem i Norsk Bridgeforbund.

Styremøter

Det har blitt avholdt fem styremøter i denne perioden, den 21.4.2022, 17.8.2022, 3.11.2022, 5.1.2023 og 8.3.2023. I tillegg har det vært jevnlig kontakt på epost og nettmøter.

Klubbspilling

I år har det endelig vært et år hvor vi gikk tilbake til normalen med spilling på Nesodden VGS og med sommerbridge på Eklund.

På vårsesongen lå det som regel på litt over 10 bord etter at B-puljen kom i gang i mars. Men på høsten tok det seg ennå mer opp og da var det enkelte kvelder opp mot 15 bord - i tillegg til en C-pulje med 2 eller 3 bord. Dette er selvfølgelig et resultat av den fabelaktige innsatsen som rekrutteringsutvalget har lagt ned. Men det er også en honnør til alle spillerne om at det er hyggelig å spille i klubben, så nye spillere kommer igjen.

I Nesoddmesterskapet våren 2022 ble A-puljen vunnet av Elisabeth og Sofie foran Arild og Per og med Yngvar og Rolf på 3. plass. B-puljen ble vunnet av Einar og Frank med Arvid og Per på 2. plass, og Inger Johanne og Odd Arild på 3. plass.

Klubbmesterskapet høsten 2022 ble vunnet av Arild og Per i A foran Trygve og Per med Ragnhild og Karin på 3. plass.

Klubbmestere i B-puljen ble Stein og Terje foran Bjørn og Johanne med Einar og Morten på 3. plass.

Vi deltok på alle simultanturneringene som ble arrangert av NBF og flere kvelder gjorde våre par det meget godt på landsbasis.

Sommerbridge

Sommerbridgen gikk totalt over 13 kvelder hvorav de 8 beste resultatene telte. For å gi et best mulig tilbud ble det også spilling i to puljer. Totalt var det 75 spiller innom Eklund. Vi sender også en stor takk til Jaer Ungdomsforening som stilte opp med god servering hver kveld.

I A var det Ove som til slutt gikk helt til topps etter at Yngvar ledet mesteparten av sommeren.

I B ble det spilt forskjellig type turneringsformer så her ble det i stedet for gitt poeng utifra plassering og hvor mange som spilte den enkelte kveld. Frank og Einar ble da suverene vinnere foran Inger Johanne og Odd Arild, men Marianne, Jarl Petter og Arne spilte bare 7 ganger og kunne kanskje ved å ha spilt en gang til kommet enda høyere.

Øvrig turneringsvirksomhet

Den desidert største prestasjonen var det Agnethe som stod for i åpent VM for juniorer i begynnelsen av august. Der stilte hun opp i klassen U26 jenter lag på et rent norsk lag. Etter en spennende finale mot et italiensk lag knuste de all motstand i siste sesjon og vant til slutt suverent.

I NM for klubblag kom laget med Finn, Roar, Arild, Per, Ragnhild og Karin til 3. runde hvor de ble slått ut av et lag fra Haga & Aurskog. Laget med 3xSjødal og Kaja Brekke ble slått ut allerede i innledningen

I SM var det kun et lag fra Nesodden med. Det var et lag med 3xSjødal som dessverre rykket ned til 4. divisjon.

Under NM-uken i starten av august på Lillehammer var det flere fra klubben som var med uten at det ble noen topplasseringer.

ÅRSRAPPORT for 2022 fra Rekrutteringsutvalget (RU)

(Einar Visnes, Ane Haaland, Morten Brataas)

Planlegging

Det er i alt vært gjennomført 6 møter i RU i løpet av 2022 med planlegging som formål. På noen av møtene har lærerne deltatt.

Markedsføring

Markedsføringen har i det vesentligste bestått i stå på stand på senteret på Tangen, Rema 1000 og Fjellstrand i forbindelse med Bridgens dag i begynnelsen av september. Til dette formålet ble det trykket oppdatert brosjyre og noen plakater som ble satt opp på sentrale steder. Vi la mest vekt på Tangen, og Morten sto i spissen for to vellykkede dager på senteret.

Det er på Tangen har vi knyttet til oss mange potensielle kandidater til kurs. Men, også gjennom klubbmedlemmenes bekjentskaper. Her oppfordres alle til å bidra.

Kurs

I vårsemesteret ble det kjørt tre parallelle kurs med i alt 24 deltagere der Per, Ane og Stein hadde ansvar for hver sin gruppe på 8 personer. I tillegg til lærere har vi engasjert veiledere slik at vi normalt har hatt en veileder for hvert bord.

Dette var et særdeles vellykket semester der ca. halvparten er blitt klubbspillere, ett fantastisk resultat. F.eks. var det 8 fra dette kullet tilstede tirsdag 21.03.2023 hvorav 7 spilte i B og en av de vant Nesoddmesterskapet i B.

Selvsagt var det også noen deltagere som ikke ble ‘bitt av basillen’ og som falt fra underveis. For å prøve å redusere denne andelen i høstsemesteret kjørte vi introduksjonskurs over to kvelder før selve grunnkurset. Dette for at kandidatene skulle få bedre grunnlag for å beslutte seg for å bli med. Etter introduksjonskurset ble 12 deltakere med på Grunnkurset, og her ble frafallet betydelig lavere enn i vårsemesteret. Hele 7 av disse var med i C tirsdag 21.03.2023. Så også fra dette kullet ser det ut til å bli mange faste spillere.

Foruten de planlagte kurskveldene har Ane og særlig Stein gjennomført repetisjoner hjemme for de som ikke kunne møte på de planlagte kurskveldene. Dette har deltakerne satt stor pris på.

I høst etablerte vi det vi nå kaller ‘tirsdagsklubben’ der Trygve Sætereng over 5 tirsdager kurset i ulike emner. Hver tirsdag er et selvstendig kurs. Dette kurset ble veldig populært takket være Trygve’s kvaliteter som lærer.

På våren ble C-gruppen etablert for de som nylig har gjennomført Grunnkurset. C-gruppen spiller samtidig som de øvrige i klubben på tirsdag kveld under ledelse av en veileder. De spiller delvis spill fra læreboka og delvis de samme spillene som A /B. Det er mange fra A og B-gruppen som har ofret sin egen spille-kveld til fordel for dette. Stor takk til dere.

Mange C-spillere sier at de føler seg trygge der, og at de lærer mye, og at det er hyggelig. Det at det ikke er noe press på dem betyr at de kan begynne å spille i B når de selv føler seg klare. Mangelen på press sier mange er viktig for at de skal tørre å fortsette læringa. Generelt får lærerne og veilederne gode tilbakemeldinger for måten opplæringen foregår på.

Nøkkelpersonell for kursene har vært:

Lærere: Per Watz, Ane Haaland, Stein Schrøder Veiledere grunnkurs: Nils Erik Lie, Kristoffer Hellum, Marianne Grydeland, Morten Brataas, Einar Visnes.

Læremidler

I vårsemester brukte vi den ‘grønne’ læreboka (GRUNNKURS – Meldingene i bridge) fra forbundet med ‘utallige’ mark-up. Hovedsakelig begrunnet i at vi i vår klubben bruker 5-kort major.

Før høstsemesteret bestemte oss for å utgi vår egen lærebok. Takket være Ane’s nettverk fikk vi forbundets tillatelse til å bruke den grønne læreboka som grunnlag. Vi er takknemlige for forbundets raushet som har gitt oss muligheten til å lage vår egen bok.

Noen grunnprinsipper er endret, og boken er betydelig påbygget med blant annet kapitler om Motspill, Spilleføring og Bridgeforståelse. Det ble nedlagt et omfattende arbeid, særlig av Ane som har fungert som redaktør for boka. Den store og positive responsen fra så mange klubber og enkeltspillere utenfor Nesodden BK viser at det er stort behov for en grunnkursbok som fokuserer på åpning i 5-kort major.

Dette har blitt en ubetinget suksess, og er nå solgt i mer enn 200 eksemplar.

Vi kommer til å fortsette å arbeide med denne boka og revidere den basert på tilbakemeldinger.

‘Innpisking’

Hver mandag sender Einar ut en SMS til mer enn 60 personer med forespørsel om de stiller i B- eller C-gruppen på tirsdagens spilling. SMS inneholder også informasjon om kursmuligheter den aktuelle uken. Dette er også en mulighet for å finne makker for kvelden for de som ikke har.

Framtidsutsikter

RU mener at vi i klubben har klart å etablere et sterkt og positivt læringsmiljø. Det ved hjelp av alle disse gode kreftene som stiller opp, og at det er mye av hemmeligheten bak at så mange trives og kommer på klubbkveldene. Fokuset på spilleglede og humør har gitt uttelling. Vi ser et økende antall spillere både i B og C. Samtidig arbeider vi med å utvide staben av bridgelærere. De konkrete resultatene av dette kommer vi tilbake til i neste årsrapport.

Informasjon

Resultater legges ut på nettet når spillekvelden er ferdig, men selve oversikten på nesoddenbk.com blir lagt ut på mandag sammen med opppdatert bulletin. Også annen informasjon legges fortløpende ut på hjemmesidene ved behov. Det ble skrevet 38 bulletiner i løpet av året med et opphold under sommerferien.

Spilleavgift

Vi har fortsatt med kantine hvor 20 kroner settes av til dekning av kantineutgifter av en spilleavgift på 70 kroner.

Fra sommerbridgen av ble det ikke lenger betaling via Vipps, men det ble i stedet lagt opp til utsending av e-faktura.

Styret ser at økte utgifter gjør at vi fremover ønsker å øke kveldskontigenten til 80 kroner.

Kortlegging

Bjørn Johannesen og Johanne Svihus har stått for kortlegging gjennom nesten hele året. Satsen er fra neste spillekveld satt til 530 kroner opp fra 500.

Medlemstall

Vi er per 27.3.2023 131 medlemmer.

Sak 3: Regnskap og revisors beretning

Styrets kommentar: Kasserer sine kommentarer til regnskapet gir en god forklaring på endringen i resultatet og styret stiller seg bak disse kommentarene.

Sak 4: Fastsettelse av årskontigent

Styret foreslår ingen endring i årskontigenten og ønsker å beholder den på NOK 400,-

Sak 5: Innkomne forslag

1. Endring av tid for spillestart

Vi er ofte ikke ferdig før godt over klokken 22 og styret mener det vil være en fordel å starte klokken 18:00 i stedet for 18:15 i den vanlige sesongen.

2. Godtgjørelse til kasserer

Styret foreslår følgende: Kasserer engasjeres i betalt oppdrag for klubben. Det delegeres til styret å inngå avtalen.

Sak 6: Valg

Valgkomitéen har bestått av Finn Leiang og Per Olav Roksvaag.

Forslag til nytt styre:

VervNavnPå valgKommentar
LederRolf Sjødal2024Velges annenhvert år
Nestleder*
KassererTonje Robberstad2023Velges annenhvert år
StyremedlemDag Valla2024Velges annenhvert år
StyremedlemEinar Visnes2024Velges annenhvert år
StyremedlemHilde Marie Krange2023Velges annenhvert år
StyremedlemKarin Oppegård2023Velges annenhvert år

* 1 styremedlem velges av styret til nestleder.

Andre verv:

VervNavnPå ValgKommentar